Thursday, December 3, 2009

pahatkan rasa syukur

sebelum saya komen apa2...saya kena bersyukur dulu dengan segala pemberian Allah pada sy...kenapa tiba2 cakap pasal syukur pulak nih? sebab alhamdulillah result tertulis angka 3 menunjukkan ianya naik.even ianya tak lah seperti yang sy harapkan..nak wat camne kan? like i say before....u r the one who will taste ur effort. mungkin result itulah yang setimpal dengan usaha yg saya lakukan...tapi tapi tapi....kenapa yer...sudah sgt leteyh berusaha....tapi itu saja yg kita dapat....hummm...ad satu cerita yg sy igt pasal takdir2 suma nih...nabi apatah,yg pernah mengikuti nabi khidir mengembara terkejut dengan perbuatan nabi khidir membunuh seorg kanak2[E...aku amek kat aA+bB...hehe]. nabi tersebut tertny2 kepada nabi khidir kemudian beliau menjawab yg sesungguhnya anak ini satu hari nanti akan menderhaka kepada kedua ibubapanya...jadi sebelum sempat anak ini membesar dan melakukan dosa tersebut, aku membunuhnya untuk kebaikan semua...sy berfikir sejenak pasal cerita ni walaupun dah dengar byk kali masa sekolah dulu....fikrah saya begini----> allah tidak akan menjadikan atau melakukan apa2 benda tanpa sebab...contohnya kan....sorang ibu mengandung telah keguguran anak menyababkan dia hilang pertimbangan sehinggakan dia jatuh sakut dan murung kerana sedih dan sebagainya....keguguran tersebut menyebabkan ibu itu menyalahkan tuhan dan menjadikan dia org yang sudah tidak tentu arah...tapi sebenarnya, ada hikmah yang allah beri disitu...tgok saja cerita nabi khidir tadi....allah menggugurkan bayi tadi kerana mungkin ibu bapa tersebut masih belum mampu untuk menjadi seorang ibubapa yang baik pada anak itu...mungkin juga ilmu kedua2 ibubapa itu belum cukup untuk mendidik dan menjaga seorg anak supaya menjadi soleh kepada allah.dan anak yang msih tiada dosa itu insyallah dapat memberi syafaat dan memimpin tangan ibubapa dia kedalam syurga...kan baik begitu...sebab itulah allah mengcancelkan kehadiran anak tadi...jadi wahai tuan tuan dan puan2 sekalian ameklah lah iktibar dari contoh saya ini...saya pun kena sama...kalu tidak, kita takkan pernah bersyukur akan segala yang kita peroleh hari ini....pernah ada seorg tua umur 70 yang merungut kerana kos dialisis buah pinggang[cuci darah dalam badan] dan bantuan pernafasan yang didapatinya di hospital mencecah berpuluh2 ribu ringgit...dia marah pada tuhan kerana mentakdirkan hidupnya begitu..tapi dia tak pernah sedar yang selama 70 tahun ni allah dah bagi dia bernafas dan menggunakan buah pinggagnya tanpa sebarang bayaran...sikap org tua sgt tidak bersyukur kan....semayang ngaji tak pernah....nak komen lebeh pulak kan...jadi saya dan kita kena bersyukur...kawan2 lain ada lg yang result ok ok je macam sy...dorg pun bersyukur...jadi saya kena sentiasa pahatkan rasa syukur dan sentiasa yakin kepada kuasa ALLAH yg esa...thanks everyone...

1 comment:

izzatghazali said...

salam ncik dani~ laa~ apa qoute AaBb j nih? hoho~