Thursday, August 1, 2013

Pemfailan Borang 3,4 & 5 (Short call papers)

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Mohon maaf sebab tak update pasal borang borang yang berkaitan dengan Short Call. 
Kehidupan sebagai seorang pelatih dalam kamar tidak kurang sibuknya di tambah pulak dengan semester pertama Islamic Banking. Pheww. 

Regardless, Alhamdulillah sebab Allah permudahkan segala urusan saya sepanjang chambering dan juga kesempatan dan rezeki yang Dia berikan untuk menyambung pengajian dalam peringkat Master. 

Bos yang sangat baik dan very understanding, kalau hari sy ada kelas dia benarkan sy utk balik awal. In fact, xpernah kena late hours. so tiap hari lepas solat asar je dah lenggang2 bersiap2 nak balik. hehehe. 

(no reason to complaint anymore. however, life is not easy. but its worth to be grateful for)

Btw bulan puasa ni dpt duit raya 2 kali. hehehee 

So, borang 3,4 &  5. Bismillah

So pada stage ni, sy rasa semua org dah tahu selok belok utk buat e filing dekat court dan sebagainya. especially court KL. one think for sure, utk failkan borang2 ni, tak perlu lagi ke court KL bagi kawan2 yang buat chambering dekat negeri masing-masing. (tapi kalu selangor, kena buat KL) bole aje failkan borang2 ni dekat mahkamah tinggi negeri/daerah masing2 tapi fee yang dikenakan mungkin  bit different. Sbb masih ada court yg buat manual. so up to you. so dari segi harga, generally, sy bagitahu yg KL court aje la. 

BAJET

Basically, Borang 3 adalah "SAMAN DALAM KAMAR" (herein referred to as "SDK") 
so harganya RM 40.
Borang 4 in the other hand adalah "AFIDAVIT MASTER" so harganya RM 16.
Dan Borang 5 adalah "AFIDAVIT KITA SENDIRI" juga RM 16.
So total termasuk Service Charge RM 10 would be RM82. (betul kan? haha)

sorg kawn sy dr kuantan katanya, dia kena buat manual, sbb kena serah byk salinan masa filing tu,(yg ni akan di discuss di bwh nanti) so fee dia sgt mahal almost RM 300. tah la. tapi mahal la. so it depends pada negeri memasing. hee. ala boleh claim kan. apa lu kisah?? haha


CARA ISI BORANG

Ni borang 3 (SDK)

Gambar sedikti blurry. bajet bajet je la tgok.

Bahagian kosong Di dalam mahkamah .......................... tu ikut la mahkamah mana korg filing.

Bahagian atas Dalam Perkara tu, letak alamat yg dalam IC kita. regardless korg buat chambering negeri mana, letak je alamat IC. so basically pemohon dalam short call papers ni adalah master kita so letak nama dia.  since ni adalah SDK so mestila ada afidavit yg menyokong SDK kan? so afidavit sokongan tersebut adalah borang 4 dan 5 tadi lah. so whatever it is, tiru je borang aku ni.

Borang 4 (afidavit Master kita)

ni pon gmbar blurry sbb aku pakai tab murah je sedeyh. scanner xde. pandai le korang
Ok yg ni adalah afidavit sokongan Master kita.So deponen dalam afidavit ni adalah master kita dan dia sendiri kena sign of course. so the tricky part is that, korang tak boleh bwk afidavit ni pegi affirm sendiri dkt court jalan duta tu sbb deponen tu bukan korang. orang lain kan. nt pesuruhjaya sumpah dkt kl tu dia tak nak affirm sbb dia nak ic deponen. so in this case korang mintak la master korang tu sndiri pegi affirm (kalau firm sy kitorg ada panel pesuruhjaya sumpah sndiri. so sng je la master sy pegi affirm depan dia)

So alamat master kita tak kisah la alamat office ke or alamat rumah dia. office would be appropriate kot.

easy kan?? sing jgn lupa. tgok kat mana dia sign.atas word "di hadapan saya" jgn ko sign kat page belakang pulak.

Borang 5 (afidavit sokongan kita sendiri)

tak clear jugak kan?? kan?? SEDEYH! pepandai la korang.


Ni adalah part yg paling lahanat sekali sbb byk gile pupil yg kena buat aff pembetulan dkt borang 5 ni termasuklah saya sendiri. hampas kan. 

Tricky part : Sila perhatikan bahagian "Saya, MUHAMMAD DANIEL BIN MOHD YUSOF yang cukup umor dan beralamat di .........." 

Untuk Sesiapa yg buat chambering dekat KL/Selangor mcm aku, dan bukan berasal daripada KL/Selangor, (Kenapa aku masukkan KL n Selangor sekali adalah semua filing org selangor Kena buat kt KL ok),  tapi berasal dari changlun, putatan, atau sipitang, atau beruas, atau beseri atau di kampung orang asli di cameron highland, korang kena letak alamat firm  yg korang chambering tu.

ataupun korang org KL tapi buat chambering dekat Kota Marudu, korang kena letak lamat firm.

Senang faham mcm ni la. kalau korg bukan buat chambering dekat negeri tempat mana alamat IC korang, korang kena tulis alamat Firm.

Dan bagi sesiapa yg memang contonhnya IC korang beralamat di Mukah, dan korang pun memang buat chambering dkt Mukah, so bubuh alamat rumah di situ. Ada paham kan??

Arahan di atas adalah berdasarkan arahan Encik Azrul dr Bar Council kepada sy personally. (PERSONALLY YA!) Walaupun begitu, saya diberitahu walaupun kwn2 sy pon buat spt yg sy ckp kat atas ni, ada jugak yg kena buat aff pembetulan. lain org lain pulak pembetulannya (APA YG BERLAKU KT SAYA MUNGKIN TAK BERLAKU KAT ORG LAIN DAN BEGITU JUGA SEBALIKNYA, SO I WONT BE RESPONSIBLE HERE :P). 

So nasihat sy, sebelum isik borang, call dorg dulu. sbb ada kwn sy call dia ckp lain. then kawan lain call dorg ckp lain pulak. so ikut je ler. 

Pastu jgn lupa, sign then affirm dekat persuruhjaya sumpah.

worse case scenario semua pon kena buat affidavit pembetulan. haha

Lain-lain

So tu saje cara isik borang di atas. then pegi la filing seperti biasa n jgn lupa tips seperti biasa:

Isik borang lebih n untuk borang 4, mintak ler courtesy master korg utk sign affidavit kosong n explain to them why.

Selepas itu, tunggu ler borang 3 korang di meterai oleh Timbalan pendaftar Mahkamah tinggi tersebut. biasanya amik masa 2 3 hari baru leh extract dr e filing. 

Oh additional ; kalau sapa yg negeri dia still pakai manual filing, korang kena sediakan 4/5 salinan each n every borang. sebab manual kan. so copy court satu, korang satu n tiga lagi utk 3 body tu. pepandai le.



So dah extract bagai semua, serah la pada badan2 yg berkenaan n buat aff penyampaian.

*kalau kata sapa dpt call dr BC mtk buat aff pembetulan, contact le sy di mdanielmyusof@gmail.com. willing to help

dan untuk Short Call punya proses (selepas korang extract), sy akan discuss dlm entry yg seterusnya k. yg ni fokus tuk cara2 isik n filing borang 3,4, n 5 je. 

sekian, saya yg baik hati. 

assalamualaikum. hehe

p/s 1: i wont be held responsible with the content of this entry upon your reliance on it because this is my personal experience and each of us may experience differently.

p/s 2: This entry was written on 2nd August 2013 and the process is still remain the same as of this date.


9 comments:

Anonymous said...

pemfailan boarng 3,4,dan 5 buat berapa lama selepas failkan borang 1 & 2?

Unknown said...

borang 345 boleh buat immediately selepas borang 1 n 2

Anonymous said...

Skrg nI kena taip semula borang2 nI n tak boleh guna lg form yg printed version eh?

Anonymous said...

kalau kite lupe nk letak tarikh kt borang 3 bhgain beh sekali "saman dalam kamar ini di sokong oleh afidavit 'master' dan 'kita' kedua-duanya diikrarkan pad.....

mcm mn ye? court da extract da & da dpt tarikh short call

Anonymous said...

think ure a senior of mine. Bro dari aikol ke? xp

Anonymous said...

Borang 3,4,5 kena taip semula ke? Sebab ada baca dekat satu blog ni dia kata dia punya kena buat Affidavit Pembetulan sebab dekat heading tu dia buat SAMAN DALAM KAMAR, sepatutnya SAMAN PEMULA.

Lagi satu nak tanya, macam saya chambering di DUNGUN, TERENGGANU. Tapi duduk di KUALA TERENGGANU, TERENGGANU. Daerah lain, tapi masih dalam negeri yang sama. Jadi adakah saya pun tergolong dalam golongan yang kena tulis dekat 'Saya ......... yang cukup umur dan beralamat di ...............' tu kena tulis alamat firm? hehehe.

Anonymous said...

Salam, kalau alamat rumah di KL, tapi chambering di Selangor - kena tulis alamat juga ke dlm borang 5 tu? Terima kasih .

Anonymous said...

Salam, kalau alamat rumah di KL, tapi chambering di Selangor - kena tulis alamat *firm juga ke dlm borang 5 tu? Terima kasih .

Unknown said...

Nak tanya kena so buat pembetulan yang untuk masalah ini?