Monday, June 28, 2010

2nd Caution!!!

Caution !!!

Kepada pembaca dan followers sekalian, entry  ini adalah bersifat dokumentari dan ilmiah. Jadi sekiranya tuan2 dan puan2 tidak sukakan perbincangan yang bersifat ilmiah, sila blah sebelum anda berasa bosan membaca entry saya yang panjang dan bosan ini. Sesiapa yang berminat, sila teruskan. Jika tidak cukuplah kiranya tuan puan sekalian berhenti apabila nampak noktah dihujung ayat selepas ayat ini. Terima kasih dan maaf atas segala kesulitan. *haha*
Dan entry ini sebenarnya bertajuk, Kenapa nama dia Muhammadiyah


Bismillah
Desa Rishah, 11 pm, 28 jun
“Time dolu2, pada satu ketika, ada seorg wanita nama dia Aisyah, bagos dia ni. Sgt solehah.,Satu hari ada org Tanya kat dia, pasal sorg hamba Allah nama dia Muhammad. Org tu Tanya pasal camne Muhammad, ok ke orgnya atau canme. Dengan besar hati pun si Aisyah ni jwb, “Akhlaq Muhammad, adalah Alquran”. Dan org itu pun terpegun mendengar jawapan Aisyah itu. Dan org it uterus berlalu sambil memuji2 nama allah”
Sebab cerita diatas lah, Encik Dahlan ini, menubuhkan Muhammadiyah. Dia cakap, Muhammadaiyah ni maksud dia pengikiut Nabi Muhammad. Dimana segala ajaran dan sunnah2 nabi, mnjadi ikutan sepanjang perjuangan Muhammadiyah. Jadi kan, diawal penubuhan Muhammadiayah ni,pemimpin2 yang awal2 ni, dah bagi guide lines camne nak jadi sorg pemimpin yang berkualiti dalam organisasi Muhammadiyah. Bawah ni ada list Kualitas (or kualiti )pemimpin Muhammadiyah :
1.       Dorg ni wajib mememiliki perilaku cam dalam cerita Aisyah kat atas tadi. Dorg kena berusaha ada sifat2 nabi yang kita kenal ada 4 kan. Siddiq, Amanah, Tabligh n fatanah.  Dan juga kena ada sifat2 Nabu Musa iaitu Al  - Qawiyy dan Al Amin (Muhammad pun ada gak ni)

2.       Kena byk wat baik. Dan dalam beramal itu, haruslah ada ikhlas, bukan riyak. Dan dorg haruslah jgn ada rasa sombong, keji, dan perbuatan jahat lain. Cakap pasal riyak ni kan, byk benda sebanarnya boleh cita. Sebab dalam diam kita sebagai manusia ni, senang sgt riak.dan itu sgt bahaya k. boleh syirik ok. Cam saya ni kan. Mustahil untuk lari dari sifat riak. Senang2 je bleh riak. Time jadi committee ke, sebab bleh blagak kat peserta dan sebagainya. Kan kan. Haha *sayalah itu* Dan jugak bila dpt result bagus. Hati kita suka nak menafikan yang kita tak riyak, tapi sememangnya bila kita kwn kita tny kita dpt bape, nak taknak musti kita gtaw kan.hah. kalu sya, saya dapat rasa mmg riak sikit sebenarnya. Sebab saya akan senyum melebar je bila dpt paper bagos. So camne yer.. mmg susah nak hindar riak nie. Kita nak cover camne pon still takleh kan.hoh…sama2 lah kita bertaubat. Saya pon tak taw nak ckp pe dah bila timbul pasal riak ni. Huhu.

3.       Yg ketiga ni saya tak tau nak olah camne. Hoho sy copy paste jer. Dia cakap “Usahakan berperilaku mulia sehingga disukai dan diteladani, hindari perilaku tercela sehingga dibenci dan dijauhi sesama.” Ha camtu. Hoho. Paham sendiri lah yer

4.       Dan jugak yang keempat nie mmg bahasa dorg. Hoho. Saya copy paste gak. Dia cakap “Jauhi tindak korupsi dan kolusi, dan praktik-praktik buruk lainnya yang merugikan orang banyak dan membawa kehancuran umat manusia” haa… camtu dia cakap. Bila cakap sal korupsi ni, banyak lah sebenarnya korupsi yg berlaku sekeliling kita nie. Haha. Saya tak offence sapa2 Cuma tah…saya pon tak taw nak ckp sebab benda ni cam dah jadi barah dalam masyarakat kita. Jgn kata org besar yang selalu dok masuk tv tu, kerani2 yang kerja receptionist  yg takat gred S17 pun ada korupsi. Apatah lagi kerani2 kerajaan yang takat masuk kerajaan dengan kelulusan SPM kan. So, masing2 sedar sendirilah. Kepada sesapa yg baca nie, saya harap anda jgn lah termasok lam golongan camtu. Kalu nak jugak, jadi lah yg kena tangkap masuk tv. Berbaloi gak dapat dosa kan. Kalu stakat gred S17 wat korupsi, sama2 masuk neraka, tak berbaloi pulak kan.samalah cam kalu stakat curi henset pon masuk neraka, baik curi duit Negara. berbaloi sikit seksaan dia.at least masok neraka dengan bergaya sekali.. Hahaha.. Hailoh….
Jadinya, penubuhan Muhammadiyah ni, bukanlah penubuhan yg main2 k. dorg ni menjunjung sunnah rasul dengan hebat sekali. Tu sebenarnya yg dorg bwk. Bukannya macam Wahabi kat Malaysia nie. Hoho. No offence.  
n ni ada beberapa gambar pemimpin dorg yg lama2. haruslah sy pon tak kenal kan. tapi yg pntg, merekalah manusia2 yang sah2 la termasuk dalam list2 kualitas diatas. 

 KH Ahmad Azhar Bashir
KH Hisyam
KH Mas Mansur *ala2 ada cahaya menerangi camtu*

dan ada ramai lg sebenarnya gambar ~~ sy tak nak la upload suma.. bukannya korg nak tgok kan. haha 
Umm… stakat tu je kot post kali ni. Tahniah anda sebab dah baca sampai stakat nie. Terharu sgt. Sampai menangis kot. Haha. N btw, saya harap anda dapat manfaat k. lepas ni saya nak cita sal aktiviti dorg dan pencapaian dorg. Camne kayanya dorg kat Indonesia tanpa ada sikit pun subsidi kerajaan. 
****List2 atau apa saja point mengenai Muhammadiyah bukanlah rekaan saya ok. Even saya ni org yg suka mengajinomotokan sesuatu cerita. Haha. Suma ni memang saya dapat dari lecturer muhammadiahnism saya di Jogja aritu. Dia bagi saya byk material berkaitan sebab dia memang lecturer yg ngajar subjek tersebut. Jadi sila jgn ragu2 dengan saya. Cuma beberapa ayat saya olah sendirilah sebab tak best la kan kalu copy paste jer
Terima kasih dari saya yang tak terhingga..
Live strong.

3 comments:

incek.loyer said...

aku pun penink ngn ko nih~

daniel yusof said...

hahahaa~~~

aku pon pelik napa aku wat nih~~ haha

takpe satu entry je lagi~~

haha

daniel yusof said...

n i know its crap. tapi aku dah nekad~~ haha